In opdracht van het Masterplan Dyslexie heeft het Expertisecentrum
Nederlands een publicatie ontwikkeld om pabo-studenten voor te bereiden
op het omgaan met leerlingen met lees-/spellingproblemen en dyslexie.
Bij deze publicatie is tevens een digitale leeromgeving ontwikkeld waar
zowel docenten als studenten aanvullende informatie kunnen vinden.
Elke pabo-student krijgt tijdens of na de opleiding wel te maken
met leerlingen met lees-/spellingproblemen en dyslexie. Om ervoor te
zorgen dat zij in de opleiding voldoende bagage meekrijgen om deze
problemen te onderkennen is de publicatie Leesproblemen en dyslexie in het basisonderwijs – Handreiking voor aankomende leerkrachten mét bijbehorende leeromgeving (www.lerenoverdyslexie.nl) ontwikkeld.
In 2011 verschenen de vernieuwde Protocollen Leesproblemen en
Dyslexie voor het primair onderwijs. Deze protocollen, die zijn
uitgegeven in leerkrachtgerichte jaargroepkaternen, worden veelvuldig in
de lerarenopleiding gebruikt. Er blijkt echter behoefte te zijn aan een
compact naslagwerk aan de hand waarvan studenten – al voordat ze zich
specialiseren – kennis kunnen maken met de informatie uit deze
protocollen. Om hierin te voorzien is een handreiking ontwikkeld
speciaal geschreven voor de aankomende leerkracht. Hierin wordt ingegaan
op goed lees- en spellingonderwijs, het signaleren van lees- en
spellingachterstanden, het onderkennen van problemen en het bieden van
begeleiding bij eventuele problemen. Ook de afstemming met de
gezondheidszorg wanneer er (mogelijk) sprake is van dyslexie komt aan
bod. Kortom: alle informatie over het opsporen en aanpakken van
lees-/spellingproblemen en dyslexie in het basisonderwijs van groep 1
tot en met 8 in één naslagwerk.
Lees hier verder
Lees hier verder
Bron: masterplandyslexie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten